05 June 2013

Teknik Mengurangkan Risiko Kehilangan Kereta





1. jangan parking di tempat sunyi atau kurang orang lalu lalang atau gelap di waktu malam.

2. jangan parking di satu2 lokasi lebih dari 2 hari. seorang atau sekumpulan pencuri punyai mata yg tajam dan memori yg bagus. masuk hari ke-3 kereta anda akan ghaib

3. jangan parking di tempat yg serupa setiap hari. ini memudahkan pencuri membuat perancangan

4. gunakan kunci steering atau kunci gear, cukup untuk beri delay. pencuri tidak suka delay dan mereka tidak akan ambil risiko.

5. sebaiknya parking kereta dgn keadaan roda membelok habis ke kiri atau kanan, ini menyukarkan kereta di tunda.

6. sebaiknya perking kereta dalam keadaan parking brake lock, begitu juga posisi gear (P untuk auto, sebarang gear bagi kereta manual)

7. bagi anda yang punyai kereta mahal, jangan sayang untuk berbelanja lebih. gunakan sistem alarm yg berkualiti seperti Cobra/Viper/Mambra dan sebaiknya bersama immobiliser. sistem alarm terbaik antaranya mempunyai pengesan ketukan tingkap, anti vibration, anti towing/jack dan juga GPS tracker. berbaloi. ini kerana sekiranya kita membuat tuntutan insurans, pihak insurans akan tunggu siasatan polis ditutup dalam masa 6 bulan. ini kerana ada kemungkinan kereta anda dijumpai semula selepas beberapa bulan. jika tidak, maka polis akan tutup siasatan sebagai hilang dan insurans akan mula memproses bayaran.

Pihak insurans pula akan membuat siasatan dan seboleh bolehnya tidak mahu membayar tuntutan anda dan ini termasuklah sama ada kehilangan kereta anda genuine atau disengajakan. sekiranya kereta anda diambil oleh 'Ah Long' atau dicuri di stesen minyak di mana kunci kereta terbiar, maka insurans tidak akan membayar. ini disebut kelalaian atau negligence.

Bayaran pula dibuat mengikut nilai semasa kereta anda hilang. adakalanya, nilai pinjaman di bank lebih tinggi maka berakhir dgn kita masih berhutang beberapa ribu sedangkan keretanya tiada

So, berhati hatilah walaupun meninggalkan kereta untuk mengisi minyak sekalipun.
Sekian buat kali ini.
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

No comments:

Post a Comment