05 March 2013

Panduan Untuk Mengenalpasti Masalah Enjin Tidak Boleh Dihidupkan

Salam 1 Malaysia,

Hari ini saya ingin berkongsisedikit  mengenai panduan dan tips yang mungkin pernah, atau bakal anda hadapi kelak selagi anda bergelar seorang pemandu kenderaan darat di Malaysia. Mungkin masalah ini tidak pernah terjadi kepada anda, tapi tak salah beringat, bak kata pepatah Melayu, "sediakanlah payung sebelum hujan "  Ok, straight to the point.


Asas-asas utama 

Enjin kereta yang tidak dapat dihidupkan tak kira pada waktu pagi ataupun yang tiba-tiba mati adalah kerana beberapa sebab asas yang boleh diketahui sendiri oleh pengguna kereta.Terdapat beberapa kaedah untuk mengenalpasti masalah enjin anda jika ianya tidak boleh dihidupkan samada ketika enjin panas mahupun ketika ia sejuk.





Bateri

Secara kasarnya bateri memainkan peranan utama apabila kereta tidak dapat dihidupkan.Akan tetapi bilamana bateri yang lemah kebanyakan sistem elektronik pada kereta tidak akan berfungsi samasekali.Dibawah ini digariskan beberapa panduan untuk mengenalpasti secara kasar apakah tanda-tanda kerosakan bateri jika kereta tidak dapat dihidupkan.

1.Alarm akan berbunyi bila enjin cuba dihidupkan
2.Semua lampu yang berkaitan dengan alarm akan bernyala
3.Lampu panel meter akan bernyala dan malap bila kunci enjin dipusingkan mengikut arah jam.pada tanda 'START'
4.Starter kereta akan berbunyi hentakan seperti 'tak....tak' berterusan jika enjin cuba dihidupkan.
5.Power window yang ditekan akan menyebabkan alarm berbunyi.
6.Lampu alarm akan terus bernyala bila banyak kali enjin cuba dihidupkan.


Apabila bateri lemah alarm dan lampu hadapan serta signal akan menyala berterusan jika enjin cuba dihidupkan dan sistem elektronik dan elektrikal akan berada dalam keadaan 'malfunction' sementara.Bagaimana cara mengatasi alarm yang berbunyi dan terus menyala serta sistem elektronik yang gagal berfungsi?

1.Pusingkan kunci kereta pada tanda 'ON'
2.Gunakan spanar bersaiz 10 atau 12 atau playar dan buka skru positif pada bateri
3.Angkat kabel penyambung bateri
4.Pegang kabel dan letakan semula kepada kepala bateri secara sekejap-sekejap
5.Dengarkan bunyi alarm 2 kali dan lampu hadapan berkelip 2 kali menandakan sistem telah direset
6.Bunyi alarm akan terus berhenti begitu juga dengan lampu yang bernyala menandakan sistem elektronik telah dihentikan/direset ke asal.
7.Cabut bateri dan gantikan dengan yang bateri yang berkuasa

Apa yang digariskan di atas hanyalah untuk mengenalpasti dan cara mengatasi bunyi alarm dan sistem elektronik yang gagal berfungsi ketika enjin cuba dihidupkan.Bagaimana pula mengenalpasti kerosakan yang lain dari bateri jika enjin masih lagi tidak dapat dihidupkan?


Dibawah ini digariskan beberapa panduan mengenalpasti masalah awal kerosakan kereta anda jika ia tidak dapat dihidupkan ketika sedang digunakan dan mati secara tiba-tiba..

1.Jika enjin dapat dibunyikan beberapa kali  tetapi ia tidak terus hidup malah mengeluarkan sedikit asap dan ekzos meletup sedikit menandakan sistem karburator dan fuel pump yang tidak berfungsi.
2.Jika enjin dapat dibunyikan beberapa kali tetapi enjin/kereta tiada gegaran menandakan taluisawat/timing belt yang putus
3.Jika meter pengesan kepanasan berada pada tahap merah dan terus berhenti dan enjin tidak berjaya dihidupkan menandakan kepanasan enjin  telah membakar gasket silinder dan mnyak hitam trelah naik ke ruang pembakaran dan membasahkan plug.
4.Jika enjin terus mati dan semua lampu pada panel meter hilang secara tiba-tiba menandakan kerosakan pada relay utama enjin dan sistem elektrikal yang bersambung pada ECU (Engine Control Unit)

Harus diketahui bahawa enjin yang dapat dihidupkan adalah ketika :-

1.Bunyi berdetik ketika kunci diletakan pada 'ON'
2.Lampu panel meter bernyala keseluruhan termasuk lampu kecil 'check engine' .

                      

Starter

Kerosakan pada starter boleh dikesan awal.Apabila enjin tidak dapat dihidupkan dan starter berbunyi hentakan seperti 'tak...tak setiap kali kunci dipusingkan menandakan kerosakan pada solenoid dan sambungan wayar negatif  mungkin berlaku .

Menolak kereta juga adalah salah satu cara untuk enjin kereta dihidupkan jika kerosakan pada starter berlaku.







 Wayar negatif starter acapkali menyebabkan enjin tidak dapat dihidupkan dan biasanya langkah menambahkan 6 wayar berelay adalah jalan penyelesaian terbaik mengatasinya.Perhatikan rajah dibawah ground yang menggantikan negatif yang tidak berfungsi pada starter.





Alternator

Seperti yang telah dinyatakan diatas jika nyalaan lampu alarm berterusan menandakan kerosakan pada bateri tetapi apabila alternator bermasalah semua lampu pada panel meter berkeadaan hidup malap dan sekejap2.

Ini hanya boleh dikenalpasti dengan tepat setelah kereta dihidupkan dan kabel penyambung negatif bateri ditanggalkan ketika enjin hidup.Jika enjin tidak padam bermakna alternator masih boleh digunakan.



Untuk kereta yang banyak melakukan tambahan aksesori seperti power amp radio,sistem bunyi,sportlight,lampu awas brek,lampu bawah ekzos dsbnya, kereta sedemikian harus menggunakan bateri berkuasa besar serta alternator berkuasa ampere yang tinggi bagi menstabilkan kuasa yang digunakan untuk mengecas semula.

Sekian buat kali ini.
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

99 comments:

  1. As salam wbt,

    Nak Tanya apa masalah jika enjin kadang2 mati? RPM bawah 1 (x stabil) jika bukak aircond, lagi x stabil. Bateri, fius semua dah tukar.

    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. periksa spark plug, cabel plug, fuel filter, penapis udara dan servis carburator / fuel injection.

      Delete
    2. Salam nk tye viva spark plug satu ada api 2.3 tak ada api senser dah tukq tak jdi

      Delete
  2. asalamualaikum..kami memakai kereta viva auto, lampu, aircond menyala..pastu semua lampu panel meter bernyala...tapi bila on...enjin tidak dapat dihidupkan...dan semua fungsi terpadam,,bila kunci keadaaan asal..lampu,radio semua berfungsi balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cube check kepala bateri....mungkin longgar 2..

      Delete
  3. Assalamualaikum....hyundai trajet saya ade masalah x boleh hidup....crank sensor, plug, ign coil pn dh tkar tetap x boleh hidup...bleh share x ape masalah...kepale dh pening neh.

    ReplyDelete
  4. Salam, saya baru beli myvi 1.3SE pakai x sampai sebulan, baru service untuk 1000km,
    masalah tetiba pagi nak start remote un lock x function, open manual dan start langsung tak boleh. kenapa yer ? terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Salam..sya nk tanya..exora sya masa start x ada masalah selalu pun..tapi kadang2 pernah jugak susah start..masa pusing kunci nk start dia susah hidup lama biarkan baru boleh hidup..tp x adalah berkali2 start..apa masalahnya 2..

    ReplyDelete
  6. Salam mohon penjelasan.. Nak periksa alternator, cabut kabel negatif atau positif.. Selalu saya buat cabut kabel positif... Dan engine terus hidup.. Berlainan pula bila saya nyalakan lampu dan cabut kabel positif. Engine terus mati.. Adakah alternator saya bermasalah..

    ReplyDelete
  7. salam saya guna viva 850. masalah kereta saya. bila enjin di hidupkn.. enjin bergegar.. apa yg menyebab enjin tu bergegar?

    ReplyDelete
  8. Apakah masalah saga FLX rpm cut 2 1/2 apabila pedal minyak di tekan habis adakah ya masalah plug atau perlu di setting kat peroton service.

    ReplyDelete
  9. Looking for car battery? Try this website http://mytayar.com.
    Just key in the battery spec on the website. Website will show pricing from the workshops. You choose what is important to you; price, location, brand or specific pattern.
    Just pay 5% online as deposit. The website will send an email with details of the seller. Pay the balance 95% directly to seller once he delivers.
    We monitor the shops so that they don't cheat the consumer.
    Price Includes Battery, Installation, Alternator Check, Warranty and Free Delivery within KL, PJ, Shah Alam, Putrajaya, Puchong, Bangi & Kajang after Trade In of Existing Battery.

    ReplyDelete
  10. Salam, apa punca indicator lamp untuk od off berkelip-kelip, lampu alarm blinking pd panel meter n indicator lamp untuk pintu menunjukan tidak lock walaupun semua pintu telah ditutup. Semua ni akan berlaku bile sy turn on aircond kereta . kereta jenis myvi auto1.3. Mohon bantuan. Tq

    ReplyDelete
  11. Salam nak tanya pa masalah myvi bila masuk gear 4-5 bila tekan minyk serupa gear tak masuk bunyi kuat.bila lepas sikit minyk baru bunyi normal.

    ReplyDelete
  12. KERETA jns proton sv 1.3auto..Apa mslh kalo krta x blh hidup..dh bwa p bengkel pn msh mslh sma..kalo nak bwa krta p agen protn mmkn blnja yg bnyk d sbbkn sya tggl d daerh pdlmn..

    ReplyDelete
  13. Salam.. sy nak tumpang tanye.. sy bwa kreta gen-2 1.6.. bile sy start mmg enjin dpt hidup tp central lock, alarm, jam, radio tak hidup.. bile sy stop eniin kedudukkn meter minyak, temperature n rpm tak jatuh.. kenape yek?

    ReplyDelete
  14. nak tanya knp hon kereta saya berbunyi sendiri tanpa henti semasa drive/?

    ReplyDelete
    Replies
    1. problem cable hon kat steering..g jumpa pomen..

      Delete
  15. Saya pakai myvi 1st edition, auto,

    Kete enjin sedang hidup, cabut terminal bateri, bateri saya keluar masuk kereta lain, bateri wick dr kete lain pasang kt kete saye(dgn tujuan cas bateri), dlm 10min, cabut bateri yg dkt kete saye(enjin msh hidup), masukkan bateri asal saya, waktu nk pasang kabel, kete sy mati..

    Lps tu, kete dah x boleh hidup..

    Dah jumper still x bleh hidup, mtk tlg admin bg pencerahan...

    ReplyDelete
  16. satria 1.3 injection
    sy ada masalah kereta lepas 2 jam atas highway semput2 bila tekan pedal minyak da tak boleh nk jalan...
    keta da tukar cable plug, plug ,fuel pump, filter pump, cuci throttle body, sensor trotle body, tp still tak ok. pomen pn pening da...

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat top overhaul..valve seal bocor da tu..

      Delete
  17. try tukar FICD..untuk stablekan rpm

    ReplyDelete
  18. Salam..viva auto 1.0 tiba2 mati time enjin slow down..enjin tiada masalah ketika bergerak pada kelajuan biasa Dan tinggi..mohon pencerahan,tq..

    ReplyDelete
  19. kereta wira se tiba mati injin x x blh dihidupkan..semua lampu panel mnyala.bila start balik mcm kosong...apa masalahnya nya ye..tolong..buntu dah ni

    ReplyDelete
  20. kete wira se 1.5 sy dibiarkan selama 4-5 hari..bila nak start lampu indicator semua x berfungsi..dan mmg x boleh start..apa masalahnye ye...

    ReplyDelete
  21. Salam..saya pakai kerete gen 2..haritu kerete saya bleh jalan..tp smpi shah alam lpas lpk kdai mnum..kerete xleh start smpi ke ptg..cek btry kt bangkel still ok..pastu mekanik ckp fuel pump..lpas tkr fuel pump da ok balik..tp lpas 2 3 hari kerete sy xleh start..tunggu 10minit bru bleh start..kenapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sama juga padahal Bru lepas repair starter kabel dan bateri.matikan kereta tak sampai 10minit bila nak start balik tak dapat.bila kena sorong Bru dapat

      Delete
  22. Salam..saya pakai kerete gen 2..haritu kerete saya bleh jalan..tp smpi shah alam lpas lpk kdai mnum..kerete xleh start smpi ke ptg..cek btry kt bangkel still ok..pastu mekanik ckp fuel pump..lpas tkr fuel pump da ok balik..tp lpas 2 3 hari kerete sy xleh start..tunggu 10minit bru bleh start..kenapa ye?

    ReplyDelete
  23. Kereta jarang guna...start enjin boleh hidup..tekan minyak...enjin mati..start enjin..terus tak boleh hidup..kena tukar bateri atau kena tukar fuel pump?

    ReplyDelete
  24. kereta saya iswara ,tiba2 engin mati.check semua ok timing belt baru tukar bateri ok alternator ok starter ok tak tau nak check apa.....

    ReplyDelete
  25. kereta saya iswara ,tiba2 engin mati.check semua ok timing belt baru tukar bateri ok alternator ok starter ok tak tau nak check apa.....

    ReplyDelete
  26. kereta saya iswara ,tiba2 engin mati.check semua ok timing belt baru tukar bateri ok alternator ok starter ok tak tau nak check apa.....

    ReplyDelete
  27. salam myvi saye terus xde power. central lock pun xfunction. mcm xde bateri. blh sy tau mslahnye ape.

    ReplyDelete
  28. salam myvi saye terus xde power. central lock pun xfunction. mcm xde bateri. blh sy tau mslahnye ape.

    ReplyDelete
  29. Salam..pkai myvi 1.3 beli thn 2005 .masalah sekarang bila start injin bunyi semput spt mcm motor nk start..bila jln mcm semput2..dah repair tukar spark plug, tukar dasket enjin,kasi bersih injin..tapi 2 tiga hari pkai masalah dtg balik..duit dah byk habis..x tau apa problem

    ReplyDelete
  30. Salam..pkai myvi 1.3 beli thn 2005 .masalah sekarang bila start injin bunyi semput spt mcm motor nk start..bila jln mcm semput2..dah repair tukar spark plug, tukar dasket enjin,kasi bersih injin..tapi 2 tiga hari pkai masalah dtg balik..duit dah byk habis..x tau apa problem

    ReplyDelete
  31. sy pakai kancil...bila start enjin tak nak on..tp lampu semua boleh..aircond boleh...apa masalah..?

    ReplyDelete
  32. Saya baru lepas buat top overhaul tapi siao pasang je enjin x nak hiduo. Lepas tu injection saya mengeluar asap seperti bersin bila nak start. Aoe permasalahanye tu.. dah 2 kali buat top overhaul.. taoi still sama... enjin x nak hisup

    ReplyDelete
  33. kenapa bila hari panas je boleh start,bila awal pagi sekita jam 7 x boleh start.??? ada sapa2 boleh konsi masalah ke?? engine 4k......kenapa ye...dah 1 bulan ni nak cari masalh ni..tq

    ReplyDelete
  34. Salam....nak tanya....knpe kereta start tak hidup......api ada, bateri ok,miyak naik,alternator ok......bile start mcm ada bunyi bub...bub..bub...harap ada sesiapa boleh bantu....saga flx...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada sesiapa tau masalah saqa flx tak bunyi langsung bila nak start lampu semua ok cuma radio mati bila start enjin

      Delete
  35. Kereta saya kenari manual... Tanda break engine semua tak nyala... Bila start kereta.. Masih ada bunyi... Tapi kereta tak hidup... Apa masalah ye..

    ReplyDelete
  36. Hai, apa masalah kereta awak ? Kereta saya pun jadi masalah sama mcm awak

    ReplyDelete
  37. hai...nak tanya ni kpd abg2 tw kak2k semua..kereta sya perodua kenari...x dpt hidup enjin...lampu hidup,ada simbol bateri pada meter,lepas handbrake tapi keluar simbol warning pada meter...xda bunyi "tak...tak" bila pusing kunci ke arah start...apa masalah kereta sya ya??please bantu org susah...

    ReplyDelete
  38. Hai bro..sy guna persona ,TDI nak start x hdup,bunyitak..tak..tak..,pas tu try buka battery alarm bunyi pelik,..bila strt still x hdup.then ...x blh lock,battery baru tukar 2 bulan yg lepas,guna sel kering.hurmm pening la.

    ReplyDelete
  39. Then..x leh lock ..battry baru tukar 2 bulan yg lepas,guna sel kering...pening 2..

    ReplyDelete
  40. Sy guna alza manual..dah 4 tahun..enjin tba2 x dpt start..bateri baru..plug ok,starter ok,,nasib masa tu lepas psg tinted..tauke kdai check smua..lepas dia check smua..dpt start balik...dia bukak fused lpas tu psg balik...mohon pencerahan..apa masalah tersebut? Kot2 nanti xdpt start lagi...

    ReplyDelete
  41. Sy ada keta kia sportage 1998, masalahnya ketika sy sedang memandu kereta tiba-tiba injin mati mengejut dan susah nak dihidupkan kembali, 3-4 kali start baru injin hidup....mohon pencerahan apa masalahnye.

    ReplyDelete
  42. Saya guna wira wira 1.6 auto masalah saya hadapi kereta tak boleh hendak start altenator ok,fuel pump ok distubutor ok cek ada api semasa saya cuba umpan petrol ke airfilter saya cuba start dlm 2,3 second saja hidup pastu mati balik apa masalah nye

    ReplyDelete
  43. Saya guna wira wira 1.6 auto masalah saya hadapi kereta tak boleh hendak start altenator ok,fuel pump ok distubutor ok cek ada api semasa saya cuba umpan petrol ke airfilter saya cuba start dlm 2,3 second saja hidup pastu mati balik apa masalah nye

    ReplyDelete
  44. macam mana pula dengan kereta saya.Apabila di Start kereta saya tidak dapat hidup.Bunyi ketika kunci kreta di pusingkan ke arah START pun tidak berbunyi.Apakah masalah itu??

    ReplyDelete
  45. Assalam..keta alza thn 2014..tgh drive hon tiba2 berbunyi tnpa henti..apa problem..dan tindakn awal

    ReplyDelete
  46. salam semua.. ade sape yg tahu, kereta waja auto sy tak hidup walaupun da tukar bateri/jumper, start boleh tapi x mau hidup.. (alarm bateri menyala) radio,lampu meter sume okay.. minta pencerahan?

    ReplyDelete
  47. kereta waja saya kadang2 tak blh start..tpi bila tukar gear p ke n 2 tiga kali blh plak start..blh bg tau apa mslh tu..tlg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kereta sy pun jd benda yg sama..Boleh tuan kongsikan pengalaman..Ape problem die?

      Delete
  48. ecu computer box saya terbakar..ada ke cara lain yg bole sy buat selain tukar ecu compter box tu

    ReplyDelete
  49. Viva 1.0cc mnual convert auto.. Skrg ni, naik lmbang check engine.. Klu strt jd lmbat.. Tuk tuk tuk, baru leh strt.. Ap msaalh???

    1 lg,viva auto.. Time masuk gear D.. Keta timing x stabil.. Kdg2 mati.. Sbb timing rendah.. Knp ???

    Mohon pencerahan tq..

    ReplyDelete
  50. Aslkm apa mslh keta sya proton saga lmst..kdg susah mau strt bunyi tek'tek'..apa puncanya..mohon penjelasan trima kasih

    ReplyDelete
  51. Assalammualaikum..mnta bantuan..saya pkai viva 850..alarm suka bunyi sndri..saya tekak button merah kt remote utk hentikan bunyi alarm..lepas tu buka lock..klau x start enjin..alarm akn bunyi semula..klau start enjin..alarm x bunyi dh..bateri baru lgi..bla alarm dh ok..selang beberapa bulan..alarm akn jdi mcm tu semula..pa masalahnya yaa??

    ReplyDelete
  52. Salam, apa masalah autolock kereta x berfungsi lepas keluar dari kereta? Dan apa masalah kalau tidak dapat start enjin kereta dengan menggunakan remote(sebelum ni boleh).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Box hitam utk alarm dah smpai hayatnya.

      Delete
  53. Aslkm.saya menggunakan perodua alza,kereta saya rpm drop tiba2 dan enjin terus padam.semua sistem termasuk isyarat panel di dashboard semua tidak berfungsi.enjin tidak dapat dihidupkan.selepas 5 minit barulah berfungsi seperti sedia kala.apa masalahnya tuan?

    ReplyDelete
  54. Aslkm.saya menggunakan perodua alza,kereta saya rpm drop tiba2 dan enjin terus padam.semua sistem termasuk isyarat panel di dashboard semua tidak berfungsi.enjin tidak dapat dihidupkan.selepas 5 minit barulah berfungsi seperti sedia kala.apa masalahnya tuan?

    ReplyDelete
  55. bro keta waja saya kadang2 ssh nk start tpi bila sya main gear n ke p lpas tu mtikn suis lpas tu cba on blh plak..tpi masa nk start tu bnyi tik tik je..tlg bg tau apa pnya bro

    ReplyDelete
  56. bro keta waja saya kadang2 ssh nk start tpi bila sya main gear n ke p lpas tu mtikn suis lpas tu cba on blh plak..tpi masa nk start tu bnyi tik tik je..tlg bg tau apa pnya bro

    ReplyDelete
  57. Salam bro..nak tanye ni, kereta viva auto saya bila start hidup,tapi akan padam selepas 2 saat...and kalau dpat hidup lama sekali pun,meter rpm akan naik ke angka 3-4...ape masalah agak2 nye?mohon bincang k..tq tqq

    ReplyDelete
  58. kate sya jln sejauh 20km berhenti isi minyak off engine bila start engine tak hidup padahal engine dah panas.nak minta pendapat pormin atu abg2 pakar dlm menyelesaikan masalah ni.adakah battry kong?altanetor kong?starter problem? wiring problem?

    ReplyDelete
  59. Asalam..tumpang tnya
    Keta saya baru ja beli bateri baru tp lps beberapa hari keta tak blh start..pomen ckp altenator takdak mslh..so bhgian mna yg nk kena check? Wiring?

    ReplyDelete
  60. Kereta saga blm, mula2 kereta susah dihidupkan. Lepas tu xleh start langsung, guna spare key, boleh start balik...2hari kemudian x leh start pulak. Bateri ok, starter last yr tukar. Risau risau.. Esok semua service center x buka.

    ReplyDelete
  61. Hai..saya mahu tanya..mcm mana kalau start enjin tpi langsung tiada connect..bunyi tak..tak..pun tiada...tpi lampu,aircond,radio smua hidup..kreta jenis proton saga flx..

    ReplyDelete
  62. Salam, brp kos tukar wiring engin viva auto 1.0?

    ReplyDelete
  63. assalammuaikum all...sy pakai saga flx cvt...dh tkar btri krte xtak blh stat..bnyik pn xda..klu direct blh crenk...tp xhdip..tlng kwn2 ape pnca

    ReplyDelete
  64. assalammuaikum all...sy pakai saga flx cvt...dh tkar btri krte xtak blh stat..bnyik pn xda..klu direct blh crenk...tp xhdip..tlng kwn2 ape pnca

    ReplyDelete
  65. Kereta saya bila dah cabut kunci kalau sayang tekan butang aircond2 boleh hidup lagi

    ReplyDelete
  66. Saya nak Tanya kelisa saya ada masalah nak start pada awal pagi. Spark plug dah tukar dah baru keluar Dari top overhaul. Kalau cuaca sejuk sepanjang hari confirm take dpt hidup. Kalau dalam kereta tu ada haba panas dia boleh distart dengan x ada masalah. Sila kongsikan bersama saya APA masalah kereta saya INI. Terima kasih

    ReplyDelete
  67. Saya nak Tanya kelisa saya ada masalah nak start pada awal pagi. Spark plug dah tukar dah baru keluar Dari top overhaul. Kalau cuaca sejuk sepanjang hari confirm take dpt hidup. Kalau dalam kereta tu ada haba panas dia boleh distart dengan x ada masalah. Sila kongsikan bersama saya APA masalah kereta saya INI. Terima kasih

    ReplyDelete
  68. Nak tanya, gen2 2005 masalah nak start bunyi tak! Tak! Kena main string ke kiri/kanan baru boleh start. Kekadang lama juga nak dihidupkan. Batt baru takda masalah.

    ReplyDelete
  69. Hello, sy pakai iswara lama, masalah ni kadang2 je berlaku, kadang2 bile kereta dah berenti, ttup engin, nk start blik, ssh nak idup, kna tnggu dlm 30 mnit bru leh hidup, xpon ada masa bru nak start je ssah hidup, crack lama2 pon engin x idup, blh bgtaw sy tak masalah apa, batteri xde masalah

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum,nk tnya,ap msalah kalau kereta tak boleh start,lampu alarm pun asyik menyala..msalah apa ye? blh tolong..camne cara nk selesaikan..

    ReplyDelete


  71. mahu tanya napa start enjin bunyi tapi tidak mahu hidup minyak ada api spark plug pun ada tetap juga tidak mahu hidup tapi jika di tuang minyak sediki di mulut trotal body hidup hanya seketika saja dan tekan pedal langsung mati enjinnya mohon pencerahan apa masalahnya tq

    ReplyDelete
  72. Salam....
    Nak tanya pd yg pernah mengalami, Saga flx auto tahun 2013..selalu terjadi setelah berhenti samaada utk isi petrol atau ke rehat bila nak hidupkan enjin xmau hidup....mcm nak hidup tp 2-3 saat mati balik, wlpun si cuba beberapa kali dan setelah beberapa lama enjin dpt dihidupkan kembali...mohon bantuan kpd sesiapa yg tahu atau pernah mengalaminya...sekian tq

    ReplyDelete
  73. salam...kia sorento saya bila jalan mati..start susah hidup...injektor 4batang dah tukat...comenral dah tukar suis sensor dah tukar...pomen pun dah pening

    ReplyDelete
  74. Tuan...
    Saya ada mslh dgn fius EFI Viva 660 manual yg kerap terbakar..enjin kereta tiba2 mati ketika sdg jalan. Bila check rupanya fius EFI terbakar.Tukar fius baru, terbakar lagi bila suis ON.
    Tukar Throttle Body hidup plk enjinnya tp xlama..terbakar lg fius EFI tu.
    Cabut wayar sensor throttle body, tukar fius EFI & sambung semula sensor tadi....ok la utk beberapa jam sebelum fius EFI tu terbakar lagi.
    Mohon bantuan

    ReplyDelete
  75. Estima sy alarm tetiba brbunyi &tekan push button terus kereta x hidup..mmg bateri problem @ mslh sistem

    ReplyDelete
  76. Watch Pinoy tv showes on our website in full HD. Pinoy tv shows are so much popularPinoy TV Shows
    in world, people love to watch their favorite pinoy tv show.

    ReplyDelete
  77. Salam bos,nak tanya kerata sy alza,bila pagi panel meter minyak turun dan ssh nak hidupkan...tp boleh dihidupkan..bila dibawak baru bar meter stabil

    ReplyDelete
  78. Saga flx bleh crank tapi enjin x hidup.
    Coil plug ada api. Mohon bantuan.

    ReplyDelete
  79. Salam saya nak tanya lampu kabus saya tidak hidup kereta viva biasa dia apa masalah.. Bob lampu sudah ganti baru tapi masih tidak menyalah

    ReplyDelete
  80. Kenapa kereta sy bl bwk... Tiba tiba enjin mati... Bile cek fius dapati fius efi terbakr...stiap kali tukar yg bru msti akn terbakar jgk.. Cme fius efi je yg terbakar..

    ReplyDelete
  81. Salam bos..krta kancil saya bernadikan enjen kenari dan selalu mengalami masalah relay akan putus jika di bawa terlalu laju atau penekanan pada pedal minyak yg terlalu kuat..mmng selalu saya ada bekal spare untuk relay tersebut tapi kali ini apabila saya mengalami masalah yg sama jadi saya pun menggunakan penyelesaian seperti sebelum nya namun apa yg saya dapati relay tersebut tidak putus dan kereta saya masih tidak dapat ddihidupkan..apakah lagi boleh menyumbang kepada masalah kereta saya ini??

    ReplyDelete