14 June 2013

Info- Minyak Hitam Mengikut Kesesuaian Enjin

Minyak hitam adalah bahan pelincir utama dalam menyempurnakan tugasan enjin ke tahap lebih baik..Persoalannya yang banyak berlaku adalah bagaimana memilih minyak enjin yang sesuai untuk kereta anda.

Berdasarkan pengalaman saya,minyak hitam tidak boleh dipilih sembarangan ,ianya bergantung kepada enjin iaitu berapa lama enjin tersebut telah digunakan dan juga bergantung kepada penilaian mekanik mahir keatas enjin tersebut.Ada beberapa ciri enjin yang diklasifikasikan berdasarkan penglihatan mekanik dan pemerhatian secara langsung keatas kekuatan enjin .

Minyak hitam M-Plus Petronas


Terdapat enjin yang mengalami sedikit kebocoran pada silinder,pada gasket,pada blok walaupun ia tidak ketara tetapi minyak enjin haruslah dinilai dahulu sebelum menggunakannnya

Enjin bocor pada silinder 
Jika kereta anda berkeadaan demikian dan anda masih belum mahu membaikinya seperti belum mahu melakukan top overhaul atau overhaul sebaiknya anda memilih minyak enjin bergrade API SG/CD berbanding SAE 20W 50 yang biasa bergrade API SJ/CF .. .

Minyak hitam API SG/CD

Ini kerana minyak enjin bergrade API SG/CD 20W 50 adalah lebih likat dan berdaya mengawal kebocoran serta ia juga berdaya menwal pergerakan enjin ketahap lebih senyap

2.Minyak hitam sintetik adalah pada tahap terbaik jika kereta anda berumur tidak melebihi 2 tahun.Harus diingat bahawa dalam tempoh tersebut kehausan pada komponen adalah pada tahap terkawal oleh itu minyak pelincir sintetik perlu digunakan kerana kelikatannya lebih rendah berbanding minyak pelincir biasa.

3.Jika anda menggunakan minyak fully synthetic sejak dari awal membeli kereta baru ,meneruskannya adalah amat baik pada hemat semua orang akantetapi ia sebenarnya tidak sedemikian ia adalah kerana kekuatan enjin sebenarnya berkurangan setiap masa kerana komponen haus dan terdapat kepanasan meningkat walaupun ia tidak ditunjukan oleh meter suhu.
Oleh sebab itu pemilihan minyak hitam haruslah sesuai dengan keadaan kereta tersebut.Secara ringkasnya jika keeta melebihi 2 tahun anda perlu bertukar kepada minyak hitam biasa bergrade SAE20W 50 berbanding minyak fully synthetic atau semi synthetic.

Sekian kali ini.
.
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

4 comments:

  1. sy pakai myvi. usia kereta sy dua tahun. so sy plan nk tuka minyak hitam kat bengkel luar. sy sllu gne petrol shell. so agak2 saudara minyak hitam apa yang sesuai untuk myvi sy?

    ReplyDelete
  2. saya cadangkan sila cuba jtx1000 gold.. mesti dapat membantu kuasa enjin saudara.. jom klik untuk info http://jtxutara.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Saya pakai Saga FL 1.3 Auto yang usianya ampir masuk 5 tahun. Jarak KM pun hampir 100 ribu. Sebelum ini saya servis di Proton mereka isi Synthium 800 SM 10W/40. Ingin tanya pendapat Tuan minyak hitam apa yang sesuai.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum. saya guna kereta proton persona 1.6 manual.usianya hmpr 9 tahun.milage dh lebih 200000km.perjalanan ulang alik yang jauh ketempat kerja menjagkau 90km. skrg ni sya dh x servis di proton tp servis dikedai bgkel biasa. minyak apa y sesuai untuk kereta saya

    ReplyDelete