Jika terjadi overheating meter penunjuk suhu enjin akan berada lebih dari setengah ataupun berterusan bergerak sedikit demi sedikit ke tanda merah pada meter suhu.Prestasi enjin akan terus menurun dan seterusnya menjadi tersangat panas sehingga enjin akan berhenti sendiri.Penunjuk suhu tidak boleh melebihi dari had minima ,jika melebihi had tersebut ia adalah diklasifikasikan sebagai overheating (kepanasan melampau).
Had maksima operasi enjin dan had kepanasan enjin |
Akibat daripada kepanasan tersebut keadaan seperti enjin berbunyi kuat,berbau hangit,asap berkepul dan enjin mati sendiri adalah keadaan akhir selepas overheating berlaku.
Komponen penyejukan enjin
Komponen-komponen yang berkaitan untuk mengawal suhu enjin supaya tidak mengalami kepanasan adalah seperti berikut:-
1)Radiator
2)Water pump
3)Water jacket
4)Kipas radiator
5)Thermostat
6)Enjin blok
Diantara 6 komponen tersebut hanya enjin blok yang berfungsi tetap dalam enjin untuk mengawal suhu sejuk untuk enjin beroperasi. Diatas blok enjin terdapat llubang-lubang kecil yang akan dilitupi dengan air untuk mengawal kesejukan dari dalam bila enjin dihidupkan.
Air yang berada pada lubang-lubang kecil tersebut akan berada kekal sementara silinder gasket berfungsi menyekat air dan minyak hitam dari memasuki ruang pembakaran .Di sinilah fungsi sebenar gasket silinder yang bertujuan melemahkan kepanasan kepada tahap yang sesuai untuk enjin beroperasi.Akantetapi bagaimanakah gasket silinder ini boleh terbakar sedangkan dilitupi oleh air pada dasarnya?
Mengapa silinder gasket terbakar dan enjin berhenti
Pada satu ketka dimana enjin terlalu panas iaitu melebihi dari had maksima untuk enjin beroperasi silinder akan menjadi panas sedikit demi sedikit dan terus melekat pada blok dan seterusnya melimpahkan sedikit demi sedikit air ke ruang pembakaran .Bila ruang pembakaran dipenuhi air inilah yang akan menyebabkan kereta berhenti terus tanpa boleh dihidupkan.
Perkara perlu dilakukan sebelum enjin jadi terlalu panas
1.Berhentikan kereta
2.Biarkan enjin sejuk kira2 satu jam
3.Buka penutup radiator setelah enjin sejuk
4.Isikan air semula dalam jacket dan radiator
5.Pastikan kipas berpusing setelah enjin panas semula
6.Jumpa mekanik jika enjin terlalu cepat jadi panas-(silinder gasket telah terbakar)
Carakerja pembaikan berdasarkan kerosakan
1.Servis radiator-jika enjin panas ketika berhenti sahaja
2.Tukar thermostat-jika kipas radiator tidak berpusing dan enjin panas sekejap2
3.Tukar hose bocor-jika terdapat mana2 kebocoran air
4.Tukar head gasket sahaja-jika panas yang kadangkala terjadi sahaja
5.Tukar motor kipas radiator-jika panas berterusan dan kipas berhenti berpusing
6.Tukar water pump jika air pada water jaket susut selalu
6.Top Overhaul adalah carakerja penuh untuk semua dia atas.
Pengawalan awal supaya tidak terjadi overheating
1.Pastikan coolant mencukupi dalam radiator dan water jaket,pastikan air berwarna biru gelap sentiasa
2.Flush radiator atau tukar air radiator setiap kali servis
3.Pastikan tiada hose air yang bocor
4.Pastikan kipas radiator berfungsi
5.Tukar water pump jika air dalam water jacket susut
6.Picit hose di thermostat berulang kali supaya thermostat tidak melekat dengan coolant sahaja
7.Sembur air pada sirip radiator untuk hilangkan habuk ,daun atau batu kecil yang terselit pada sirip radiator
8.Parking kereta pada tempat berbumbung jika ada
9.Semasa mengisi semula air radiator hidupkan enjin seketika supaya air dapat memenuhi semua ruang.
10.Gunakan coolant yang disarankan sahaja
No comments:
Post a Comment