Salam Satu Malaysia
Penggunaan NGV (Natural gas vehicle) di
Malaysia adalah begitu sinonim dengan teksi.Mengapa agaknya hanya teksi yang banyak dikaitkan dengan
penggunaan NGV ini? Oleh sebab gas tersebut amat murah berbanding petrol
maka ia digunakan secara meluas oleh semua pengguna teksi di Malaysia
mahupun dunia, bg memberikan peluang kepada pemilik teksi
mengurangkan belanja bahan bakar setiap hari, walhal tambang teksi kalau nak fikir2 balik takdela murah sangat pun..
Jenis gas yang digunakan
Gas yang digunakan adalah gas jenis LNG (liquefied natural gas ) yang
banyak diedarkan oleh Esso dan Petronas.Malaysia LNG Sdn Bhd pula adalah
pengeluar terbesar gas ini yang berperasi di Bintulu Sarawak.Gas ini
sebenarnya adalah sejenis methane yang telah dicairkan.Seperti yang kita
juga tahu methane adalah bahan bakar yang juga banyak digunakan dalam
pemetik api untuk menyalakan sesuatu seperti rokok dsbnya.
Methane adalah sejenis gas yang mudah menyalakan api dan ia juga mudah
mengering dan jika digunakan dengan cara yang betul ia boleh
mempercepatkan pembakaran.Oleh sebab itu gas jenis ini digunakan pada
kenderaan melalu kaedah tertentu melalui saluran yang betul kearah ruang
pembakaran dalam enjin kereta seperti teksi.
Oleh sebab gas NGV ini mudah membakar ,ia menyebabkan ruang pembakaran
jadi cepat dan seterusnya mempercepatkan kadar meter perjalanan
berbanding penggunaannya dan amat sesuai digunakan pada kenderaan yang
selalu berada di jalanraya seperti teksi
Walaupun risiko kerosakan sedikit tinggi berbanding petrol kerana
pengubahsuaian penerimaan bahanbakar disebabkan kepanasan enjin yang
melampau tetapi ia masih digunakan oleh teksi kerana sebab-sebab
penjimatan yang mencecah 60 peratus berbanding menggunakan petrol.
Jika anda seorang pengguna kereta secara logiknya sahaja anda akan
ketahui bahawa kepanasan enjin yang kuat bloeh membakar gasket silinder
dan juga menyebabkan hose pecah serta mengganggu sistem penyejukan
kereta.Tetapi ini tidak bermaksud NGV tidak sesuai digunakan sebagai
bahanbakar malah ia telah dibuktikan dengan penggunaan meluas pada
kereta komersil seperti teksi,kereta tunda dan lain-lain lagi.
Penggunaan NGV ini akan lebih berkesan jika anda banyak menggunakan
kereta untuk bergerak melebihi 100 kilometer sehari atau rm50 sehari
jika menggunakan petrol kerana jika ia bergerak dengan kerap
penggunaanya jadi lebih menjimatkan.
Oleh sebab kepanasan enjin yang melampau pada sistem NGV alat menukar
semula kepada petrol setiap beberapa kilometer dipasang pada teksi untuk
menjaga kereta pengangkutan ini jadi lebih panas seterusnya merosakan
kenderaan tersebut.
Diatas sebab pemasangan suis tukar kepada petrol inilah menjadikan
sistem ini sebenarnya adalah sistem bahan bakar yang semakin digemari
oleh pengguna kereta pada masa sekarang walaupun pengubahsuaian tersebut
menelan kos yang agak besar.
Jadi kepada mereka yang berkemampuan, penggunaan NGV sebenarnya adalah pelaburan yang sememangnya berbaloi dari segi jangka masa panjang. Disamping penggunaan harian seperti menggunakan petrol Yamaha LC, anda pastinya tersenyum apabila memperbaharui cukai jalan dan insurans anda..
Facebook,com
ReplyDelete